fredag 4 juni 2010

Kalles bar & grill, Gävle

Kalles bjuder på en välkomnande miljö på söder i Gävle. På menyn finns allt från "smått & gott" till "sista rycket". Inredningen är modern med en varierande sittning av soffor och schyssta barstolar. Fondtapeterna är i lapptäcksmodell med olika mönster i samma ton. Åtminstone damtoaletten är värd ett besök - utrustad med såväl parfym som tandtråd och tamponger i fina glasburkar.

Så, vad åt vi?

1. Fantastisk lammytterfilé med mangomarsalasås. Köttet var mört och smälte i munnen tillsammans med primörerna på tallriken. Maten avnöjts med husets röda vin.

En mjäll röding med hummersås och något som verkade vara färskpotatis. Till det husets vita vin eller var det grönt?

2. Efter det en fantastisk ostbricka med marmelad. Ostarna bestod av bl a västgötakloster, brie, chevré, en god italienare och blandade kex.

Den äkta hälften tjuvåt av osten men smakade annars en krispig chokladtryffel. Till den höjdpunkten i form av ett glas pro secco (bubbeldricka) i tjusigt glas toppat med en jordgubbe.

Vi rekommenderar stället för en lyxig after work eller för en glamorös vardag.

2 kommentarer:

  1. Tittar in efter att ha smygläst hos Bokomaten. Alltid trevligt att höra om andra sidor av folks liv (ja, om det finns några då. Själv består jag ju endast av boksidor, som alla vet).

    Förutom att jag blir väldigt hungrig (mm lamm, mmmmm röding och mums mums för chèvren....) av att läsa det här inlägget så här mitt i natten, så kommer jag på att jag har icke mindre än två trevliga små flaskor prosecco i gömmorna. Måste öppnas under en varm sommarkväll snart tror jag!

    SvaraRadera
  2. Titta en kommentar! Den har jag inte sett förrän nu... vi äter och äter men är usla på att skriva om det här :-)

    SvaraRadera